-چیستی زیبایی
آیا یک گل در نفس خود زیبایی دارد؟ آیا تبسم چمنهای پیچیده درهم زیبا است؟ آیا زیبایی معادل نیکی است؟ آن گاهی که انسان شاخهای گل را نظاره میکند، زیبا مینماید امّا برای زنبوران عسل منبع غذایی است. چمنزار در هنگام طلوع آفتاب چشمنواز است امّا گونه حیوانی دیگر را چارهای جزء تغذیه نیست لذا اشیاء و حضورهای زیبا در نفس خویش زیبا نیستند بلکه زیبایی وابسته به نگاه ناظر است. زیبایی معادل نیکی است از آن جهت که خواستگاه اجتماعی و فرهنگی چنین میطلبد.
-انسان در جهان بیکران
آیا جهان فقط برای انسانها خلق شده است؟ آیا هوشمندی، ویژگی یکتا محسوب میشود؟ آیا موجودات دیگر در این جهان جایگاهی ندارند و فقط زیورآلات نمایشیاند؟ با عنایت به عظمت هستی و جایگاه کوچک انسان زمینی در میان آن حضور بیکران، عقل است که ناظرهای بیشماری را بر بستر زندگی فرض بگیریم. ادراکهای انبوهی نسبت به ساختار جهان قابل فرض است.
-چیستی عشق
تحلیل وِی آن است که عشق، واکنشی برخواسته از کمبودها است. البته نباید بار معنایی منفی برای چنین تعریفی تصور شود. عشق در نگاه اوّل را میتوان به عنوان مستندی برای عشق جرقهوار» در نظر گرفت. عشق جرقهوار به گونهای است که انسانها در طول زندگی به حضور هر انسان دیگری که برخورد میآیند جرقه احساسیشان آتش میگیرد، حال گاهی با شدّتی کم و گاهی با شدّتی زیاد. عشق یکتا چه معنایی دارد، آنگاهی که میتوان بارها و بارها عاشق شد؟ عشق به معنای میل و نیازی است که به دلبستگی منجر میشود و غیر از آن نیست.
-زیبایی و عشق
از آنجایی که زیبایی وابسته به ناظر است، طبیعی خواهد بود که هر ناظر، معیارهای منحصر به فردی (اغلب ناخودآگاه) برای تعریف زیبایی داشته باشد. در آن هنگام که انسانی با انسان دیگر برخورد میکند، در کسری از ثانیه معیارهایش مورد پردازش قرار میگیرد و مطابق آن ایجاد احساسات میشود. هر چه فرد مذکور با معیارهای وِی بیشتر سازگار باشد، تمایل پررنگتری برقرار خواهد شد.
-میل فرگشتی
جبر فرگشت بر انتخابهای فرد در طول زندگی موثر است. تمایل انسان به تولیدمثل و بقاء موجب میشود، در هنگام مواجه با دیگران میل جنسی (گاهاً پنهان) طغیان کند. فرد به انسانی میل میکند که امکان تولید مثل و بقاء در رابطه میانشان غنیتر باشد. معیارهای زیبایی و کنار میل فرگشتی باعث ایجاد ارتباط میان دو فرد میشود.
-عشق معنوی یا غیرجنسی
عشق در جامعه بشری تعریفها و انواع گوناگونی دارد. عشق فارغ از میل جنسی و عشق معنوی که برای آن باید تحلیلی معناشناختی دامّا همچنان اثر زیبایی در آن قابل مشاهده است. ادعایی در صدق تحلیل یا حکم قطعی بر آن ندارم و صرفاً تحلیلی لحظهای را ارائه کردم.
درباره این سایت